Α. ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟΥ ΚΑΛΛΙΠΟΣ

(2025)

Σύντομη Περιγραφή της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Short Description of Greek Sign Language
Βιβλιογραφική Αναφορά: Σαπουντζάκη, Γ., Χαλευτήρα, Κ., & Ροντογιάννη, Α. (2025). Σύντομη Περιγραφή της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-1040
(με συγκεκριμένες αναφορές σε ΤΝ, animation και άβαταρ, καθώς και σε αυτόματη παραγωγή και αναγνώριση ΕΝΓ)

(2024)

Εργαστηριακές Ασκήσεις Τεχνητής Νοημοσύνης με τη Γλώσσα Prolog
Artificial Intelligence Laboratory Exercises with the Prolog Language
Βιβλιογραφική Αναφορά: Σγάρμπας, Κ. (2024). Εργαστηριακές Ασκήσεις Τεχνητής Νοημοσύνης με τη Γλώσσα Prolog [Εργαστηριακός Οδηγός]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-378

Βασικές Αρχές Υπολογιστικής Νοημοσύνης
Fundamentals of Computational Intelligence
Βιβλιογραφική Αναφορά: Ντούνης, Α. (2024). Βασικές Αρχές Υπολογιστικής Νοημοσύνης [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-988

Εισαγωγή στη Μηχατρονική
Introduction to Mechatronics
Βιβλιογραφική Αναφορά: Ταϊρίδης, Γ., & Σταυρουλάκης, Γ. (2024). Εισαγωγή στη Μηχατρονική [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-318

Εισαγωγή στην Τεχνολογία Λογισμικού με Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας
Introduction to Software Engineering with Natural Language Processing
Βιβλιογραφική Αναφορά: Παπακίτσος, Ε. (2024). Εισαγωγή στην Τεχνολογία Λογισμικού με Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας [Μεταπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-425

(2023)

Υπολογιστική νοημοσύνη και βαθιά μάθηση
Computational intelligence and deep learning
Βιβλιογραφική Αναφορά: Λυκοθανάσης, Σ., & Κουτσομητρόπουλος, Δ. (2023). Υπολογιστική νοημοσύνη και βαθιά μάθηση [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-168

Ευφυή Συστήματα Συστάσεων
Intelligent Recommender Systems
Βιβλιογραφική Αναφορά: Συμεωνίδης, Π. (2023). Ευφυή Συστήματα Συστάσεων [Μεταπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-156

Μεθοδολογίες Σχεδιασμού Κίνησης με Εφαρμογές σε Ρομποτικά Συστήματα και σε Ευφυή Οχήματα
Motion Planning Methods with Applications in Robotic Systems and Intelligent Vehicles
Βιβλιογραφική Αναφορά: Ξυδιάς, Η. (2023). Μεθοδολογίες Σχεδιασμού Κίνησης με Εφαρμογές σε Ρομποτικά Συστήματα και σε Ευφυή Οχήματα [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-241

(2022)

Υπολογιστική γλωσσολογία
Computational Linguistics
Βιβλιογραφική Αναφορά: Παναγιωτακόπουλος, Χ., Τσαλίδης, Χ., Γάκης, Π., & Κόκκινος, Θ. (2022). Υπολογιστική γλωσσολογία [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-127

Ασαφή και νευροασαφή συστήματα – Ασαφής Βαθεία Μάθηση
Fuzzy and neurofuzzy systems – Fuzzy Deep Learning
Βιβλιογραφική Αναφορά: Μαστοροκώστας, Π. (2022). Ασαφή και νευροασαφή συστήματα – Ασαφής Βαθεία Μάθηση [Μεταπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-146

Σύγχρονες Τεχνολογίες και Εφαρμογές της Ψηφιακής Υγείας
Modern Technologies and Applications of Digital Health
Βιβλιογραφική Αναφορά: Κουτσούρης, Δ., Πετροπούλου, Ο., Αναστασίου, Α., & Ματσόπουλος, Γ. (2022). Σύγχρονες Τεχνολογίες και Εφαρμογές της Ψηφιακής Υγείας [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-80

(2015)

Τεχνητή Νοημοσύνη
Artificial Intelligence
Βιβλιογραφική Αναφορά
: Γεωργούλη, Α. (2015). Τεχνητή Νοημοσύνη [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-666

Υπολογιστική υφολογία
Computational Stylistics
Βιβλιογραφική Αναφορά: Μικρός, Γ. (2015). Υπολογιστική υφολογία [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-546

Τεχνικές λογικού προγραμματισμού
Logic Programming Techniques
Βιβλιογραφική Αναφορά: Σακελλαρίου, Η., Βασιλειάδης, Ν., Κεφαλάς, Π., & Σταμάτης, Δ. (2015). Τεχνικές λογικού προγραμματισμού [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-930

Θεμελίωση επιστήμης υπολογιστών
Foundations of Computer Science
Βιβλιογραφική Αναφορά: Ζάχος, Ε., Παγουρτζής, Α., & Σούλιου, Θ. (2015). Θεμελίωση επιστήμης υπολογιστών [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-491

Αναπαράσταση οντολογικής γνώσης και συλλογιστική
Knowledge representation and reasoning
Βιβλιογραφική Αναφορά: Στάμου, Γ. (2015). Αναπαράσταση οντολογικής γνώσης και συλλογιστική [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-597

Εισαγωγή στην Yπολογιστική Nοημοσύνη
Introduction to Computational Intelligence
Βιβλιογραφική Αναφορά: Καμπουρλάζος, Β., & Παπακώστας, Γ. (2015). Εισαγωγή στην Yπολογιστική Nοημοσύνη [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-661

Αλγοριθμική θεωρία κατανεμημένων υπολογισμών
Algorithmic theory of distributed computing
Βιβλιογραφική Αναφορά: Μάρκου, Ε., Κρανάκης, Ε., Παγουρτζής, Α., & Krizanc, D. (2015). Αλγοριθμική θεωρία κατανεμημένων υπολογισμών [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-476

Λογικός και Συναρτησιακός Προγραμματισμός
Logic and Functional Programming
Βιβλιογραφική Αναφορά: Σταματόπουλος, Π. (2015). Λογικός και Συναρτησιακός Προγραμματισμός [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-648

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Β. ΑΝΟΙΚΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
(Ανοικτής Πρόσβασης ΒΙΒΛΙΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ, ΟΔΗΓΟΙ, ΑΡΘΡΑ…)

α. ΤΝ (έργα αναφοράς), ΤΝ στην Εκπαίδευση (AIEd), Παραγωγική ΤΝ (GAI)
(υπό διαμόρφωση)

Foundations of Large Language Models
(Τα Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα)
Citation: Xiao, T., & Zhu, J. (2025). Foundations of Large Language Models. https://doi.org/10.48550/arXiv.2501.09223

Navigating Artificial Intelligence in Postsecondary Education: Building Capacity for the Road Ahead
(Πλοήγηση στην ΤΝ στη Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση: ανάπτυξη ικανοτήτων για το μέλλον)
Citation: Cardona, M. A., & Rodríguez, R. (2025). Navigating Artificial Intelligence in Postsecondary Education: Building Capacity for the Road Ahead. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology.

The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future
(Το μανιφέστο για τη διδασκαλία και τη μάθηση στην εποχή της Παραγωγικής ΤΝ: μια κριτική συλλογική τοποθέτηση για καλύτερη πλοήγηση στο μέλλον)
Citation: Bozkurt, A., Xiao, J., Farrow, R., Bai, J. Y., Nerantzi, C., Moore, S., … & Asino, T. I. (Eds.). (2024). The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future. Open Praxis, 16(4), 487-513. https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.4.777

Artificial intelligence in education: A systematic literature review
(Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση: μια συστηματική βιβλιογραφική επισκόπηση)
Citation: Wang, S., Wang, F., Zhu, Z., Wang, J., Tran, T., & Du, Z. (2024). Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Applications252, 124167. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2024.124167

Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations
(ΤΝ και μέλλον της διδασκαλίας και της μάθησης: σκέψεις/διαπιστώσεις και συστάσεις)
Citation: Cardona, M. A., Rodríguez, R. J., & Ishmael, K. (2023). Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology.

Guidance for generative AI in education and research
(Κατευθυντήριες γραμμές για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση και στην έρευνα)
Citation: Holmes, W., & Miao, F. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO Publishing. https://doi.org/10.54675/EWZM9535

Generative AI Greece 2030 “Possible Futures of Generative Artificial Intelligence in Greece
«Generative AI Greece 2030: Τα ενδεχόμενα μέλλοντα της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ελλάδα»
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

β. ΤΝ και Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες (AI and Academic Libraries)

«Αλφαβητισμός στην ΤΝ: ένας Οδηγός για Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες»
AI Literacy: A Guide for Academic Libraries
Citation: Lo, Leo S. (2025). AI Literacy: A Guide for Academic Libraries. University Libraries & Learning Sciences Faculty and Staff Publications. https://digitalrepository.unm.edu/ulls_fsp/210

«Νέοι Ορίζοντες στην ΤΝ για Βιβλιοθήκες»
New Horizons in Artificial Intelligence in Libraries
Citation: Balnaves, E., Bultrini, L., Cox, A. & Uzwyshyn, R. (2025). New Horizons in Artificial Intelligence in Libraries. De Gruyter Saur. https://doi.org/10.1515/9783111336435

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη στις Βιβλιοθήκες»
AI Libraries
Citation: Πολυχρονόπουλος, Β. (2024). Η Τεχνητή Νοημοσύνη στις Βιβλιοθήκες. ΜΟΔΙΠΑΒ-ΣΕΑΒ. 
https://mopab.seab.gr/?q=el/node/1374

Γ. ΓΛΩΣΣΑΡΙΑ ΟΡΩΝ

Αγγλοελληνικό Γλωσσάριο Όρων Τεχνητής Νοημοσύνης του Διεθνούς Προτύπου
ISO/IEC 22989:2022

Όροι εννοιών οι οποίες ορίζονται στο Διεθνές Πρότυπο ISO/IEC 22989:2022
Information technology — Artificial intelligence — Artificial intelligence concepts and terminology


Τελευταία επικαιροποίηση: 19-02-25