Α. ΑΝΟΙΚΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
(Ανοικτής Πρόσβασης ΒΙΒΛΙΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ, ΟΔΗΓΟΙ, ΑΡΘΡΑ…)

α. ΤΝ (AI), ΤΝ στην Εκπαίδευση (AIEd), Παραγωγική ΤΝ (GAI), ΜΓΜ (LLMs), ΑεξΑΕ
(υπό διαμόρφωση)

A Critical Scholarly Conversation with Tony Bates: Insights on the Future of Online and Distance Education
Citation: Bates, T., & Bozkurt, A. (2025). A critical scholarly conversation with Tony Bates: Insights on the future of online and distance education. Open Praxis, 17(3), 632–637. https://doi.org/10.55982/openpraxis.17.3.968
(πολύπλευρος ο αντίκτυπος του ψηφιακού μετασχηματισμού και της ΤΝ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση)

Venturing into the Unknown: Critical Insights into Grey Areas and Pioneering Future Directions in Educational Generative AI Research
Citation: Xiao, J., Bozkurt, A., Nichols, M. et al. Venturing into the Unknown: Critical Insights into Grey Areas and Pioneering Future Directions in Educational Generative AI Research (2025). TechTrends. https://doi.org/10.1007/s11528-025-01060-6

Intellectual property issues in artificial intelligence trained on scraped data
(Ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας αναφορικά με την εκπαίδευση της ΤΝ από συγκομιδή/απόσπαση/εξαγωγή δεδομένων)
Citation
: OECD (2025). Intellectual property issues in artificial intelligence trained on scraped data. OECD Artificial Intelligence Papers, No. 33. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/d5241a23-en

Foundations of Large Language Models
(Τα Μεγάλα Γλωσσικά Μοντέλα)
Citation: Xiao, T., & Zhu, J. (2025). Foundations of Large Language Models. https://doi.org/10.48550/arXiv.2501.09223

Navigating Artificial Intelligence in Postsecondary Education: Building Capacity for the Road Ahead
(Πλοήγηση στην ΤΝ στη Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση: ανάπτυξη ικανοτήτων για το μέλλον)
Citation: Cardona, M. A., & Rodríguez, R. (2025). Navigating Artificial Intelligence in Postsecondary Education: Building Capacity for the Road Ahead. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology.

The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future
(Το μανιφέστο για τη διδασκαλία και τη μάθηση στην εποχή της Παραγωγικής ΤΝ: μια κριτική συλλογική τοποθέτηση για καλύτερη πλοήγηση στο μέλλον)
Citation: Bozkurt, A., Xiao, J., Farrow, R., Bai, J. Y., Nerantzi, C., Moore, S., … & Asino, T. I. (Eds.). (2024). The Manifesto for Teaching and Learning in a Time of Generative AI: A Critical Collective Stance to Better Navigate the Future. Open Praxis, 16(4), 487-513. https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.4.777

Artificial intelligence in education: A systematic literature review
(Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση: μια συστηματική βιβλιογραφική επισκόπηση)
Citation: Wang, S., Wang, F., Zhu, Z., Wang, J., Tran, T., & Du, Z. (2024). Artificial intelligence in education: A systematic literature review. Expert Systems with Applications252, 124167. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2024.124167

Artificial Intelligence and Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations
(ΤΝ και μέλλον της διδασκαλίας και της μάθησης: σκέψεις/διαπιστώσεις και συστάσεις)
Citation: Cardona, M. A., Rodríguez, R. J., & Ishmael, K. (2023). Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning: Insights and Recommendations. U.S. Department of Education, Office of Educational Technology.

Guidance for generative AI in education and research
(Κατευθυντήριες γραμμές για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση και στην έρευνα)
Citation: Holmes, W., & Miao, F. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO Publishing. https://doi.org/10.54675/EWZM9535

Generative AI Greece 2030 “Possible Futures of Generative Artificial Intelligence in Greece
«Generative AI Greece 2030: Τα ενδεχόμενα μέλλοντα της Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ελλάδα»
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

β. ΤΝ και Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες (AI and Academic Libraries)

«Γραμματισμός στην ΤΝ: ένας Οδηγός για Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες»
AI Literacy: A Guide for Academic Libraries
Citation: Lo, Leo S. (2025). AI Literacy: A Guide for Academic Libraries. College & Research Libraries News, 86(3), 120. https://doi.org/10.5860/crln.86.3.120

«Νέοι Ορίζοντες στην Τεχνητή Νοημοσύνη για Βιβλιοθήκες»
New Horizons in Artificial Intelligence in Libraries
Citation: Balnaves, E., Bultrini, L., Cox, A. & Uzwyshyn, R. (2025). New Horizons in Artificial Intelligence in Libraries. De Gruyter Saur. https://doi.org/10.1515/9783111336435

«Η Τεχνητή Νοημοσύνη στις Βιβλιοθήκες»
AI Libraries
Βιβλιογραφική Αναφορά: Πολυχρονόπουλος, Β. (2024). Η Τεχνητή Νοημοσύνη στις Βιβλιοθήκες. ΜΟΔΙΠΑΒ-ΣΕΑΒ. https://mopab.seab.gr/?q=el/node/1374

«ΤΝ και Βιβλιοθηκονομία»
Artificial Intelligence and Librarianship – 3rd Edition
Citation: Frické, M. (2024). Artificial Intelligence and Librarianship. SoftOption. https://softoption.us/AIandLibrarianship

Β. ΓΛΩΣΣΑΡΙΑ ΟΡΩΝ

«Μικρό Λεξικό Τεχνητής Νοημοσύνης»
Βιβλιογραφική Αναφορά: Φαρσάρης, Γ. (2025). Μικρό Λεξικό Τεχνητής Νοημοσύνης. Μικρές Αφηγήσεις για μεγάλες αλλαγές. Ανοικτή Βιβλιοθήκη. https://www.openbook.gr/mikro-lexiko-technitis-noimosynis/

Αγγλοελληνικό Γλωσσάριο Όρων Τεχνητής Νοημοσύνης του Διεθνούς Προτύπου
ISO/IEC 22989:2022

Όροι εννοιών οι οποίες ορίζονται στο Διεθνές Πρότυπο ISO/IEC 22989:2022
Information technology — Artificial intelligence — Artificial intelligence concepts and terminology


Τελευταία επικαιροποίηση: 29-09-25
Επιμέλεια περιεχομένου: Σταματίνα Κ. Κουτσιλέου